Αρ. 133. ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΛΙΑΝΙΚΗ ΤΙΜΗ ΑΜΟΛΥΒΔΗΣ ΒΕΝΖΙΝΗΣ 95 ΟΚΤΑΝΙΩΝ: ΑΠΡ. 2011 – ΔΕΚ. 2012
Π. Προδρομίδη, Σ. Πέτρου, Α. Πετραλιά. 2013. (H αγγλική εκδοχή δημοσιεύτηκε το 2014 στο South Eastern Europe Journal of Economics, 12.2: 215-241.)
Περιγράφονται οι τιμές αμόλυβδης βενζίνης που καταχωρηθήκαν σε ημερήσια βάση μεταξύ Απριλίου 2011 και Δεκεμβρίου 2012 στο Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητος από πρατήρια ανά την επικράτεια. Εκτιμώνται οικονομετρικά οι συντελεστές της τάσης και εποχικότητας, οι επιδράσεις της ημέρας, της τιμής διυλιστηρίου, της περιοχής της χώρας, καθώς και του αριθμού πρατηρίων των δραστηριοποιουμένων εταιρειών εμπορίας και των απεργιών στα μέσα μεταφοράς. Εν συνεχεία, με ελέγχους αιτιότητας (συστηματικής προηγήσεως) τιμών διερευνάται μια χρήσιμη διάσταση του ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών εμπορίας σε μεγάλους δήμους της χώρας. Διαπιστώνεται ότι μια οριακή η αύξηση της τιμής διυλιστηρίου μετακυλύεται σχεδόν ολόκληρη στον τελικό καταναλωτή, το μέσο περιθώριο διακινήσεως/εμπορίας στην Αθήνα είναι της τάξεως των 18 λεπτών το λίτρο, ενώ οι διαφοροποιήσεις στον χώρο δεν ακολουθούν την διοικητική οργάνωση της χώρας. Προκύπτει ότι η τιμή αυξάνει διαχρονικά με φθίνοντα ρυθμό, εμφανίζει εποχικότητα και μεσοβδόμαδα είναι ίσως κάπως φθηνότερη· ωστόσο η μεταβολή της δεν φαίνεται να εξαρτάται τόσο από τον αριθμό των πρατηρίων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή όσο από τις εταιρείες εμπορίας. Από τις τρεις αλυσίδες εταιρειών με τον μεγαλύτερο αριθμό πρατηρίων (και ελεγχόμενες από τους δύο ομίλους διυλίσεως), τα πρατήρια της ΕΚΟ είναι εν γένει φθηνότερα, της Shell ακριβότερα, της BP ακόμη πιο ακριβά. Οι ενδείξεις εναρμονισμένων πρακτικών στις λιανικές τιμές είναι μάλλον τοπικές παρά ευρύτερες ενισχύοντας την άποψη ότι ο ανταγωνισμός διαφοροποιείται στον χώρο. Η μεσαίου μεγέθους Aegean εμφανίζεται να έχει την δυνατότητα να διαβάζει τα «βαρομετρικά» στοιχεία των αγορών Θεσσαλονίκης, Πειραιώς, Πατρών, ίσως και Λαρίσης. Εκτός Αθηνών-Πειραιώς, στους μεγάλους δήμους της χώρας οι αλλαγές τιμών φαίνεται να αντιγράφονται από τις άλλες εταιρείες εμπορίας με κάποια υστέρηση (δύο με πέντε ημερών). Οι απεργίες σε ταξί, τον προαστιακό και το μετρό επηρεάζουν θετικά την τιμή λιανικής, ενώ οι απεργίες στην ακτοπλοΐα φαίνεται να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
(pdf)